Recenzie: “Chicago” de Alaa al-Aswani

Recenzie: “Chicago” de Alaa al-Aswani

Cum e posibil ca, la inceputul mileniului III sa mai asezi pe coperta unei carti titlul "Chicago", sperand sa atragi atentia publicului? Dupa muzicalul "Chicago", dupa filmul "Chicago", dupa atatea piese devenite istorie in interpretarea grupului "Chicago"?

Iata o solutie: alaturandu-i un nume cu rezonanta exotica - Alaa al Aswani. Scriitor egiptean considerat un demn urmas al "Nobelului" Naghib Mahfouz, si el egiptean, autor al celui mai vandut si mai tradus roman din lumea araba a ultimilor ani, "Blocul Iakubian" (considerat a fi, in arealul arab, cea mai citita carte dupa Coran), al-Aswani este exotic pana si la el in tara. Oponent intratabil al presedintelui Mubarak, "impertinent" fata de coruptia politica, de ipocrizia religioasa si de modelele culturale din tara de bastina, clar detasat in peisajul literar egiptean prin curajul temelor si abordarilor sale neconventionale, al-Aswani este de profesie...dentist.

O meserie care, potrivit spuselor lui, ii ofera suficient timp pentru scris, dar si ocazia de a intalni, pe scaunul stomatologic, o nesfarsita serie de tipologii umane. Iata insa ca nu doar pacientii au ramas cu gura cascata in fata ispravilor sale, ci intreaga critica literara internationala, care n-a ezitat sa-l compare cu Balzac, cu Durrel sau cu Ivo Andric.

Scriitura simpla si eficienta din "Blocul Iakubian" continua sa funtioneze la cote maxime si in "Chicago". Acum scriitorul paraseste Cairo pentru "Orasul vanturilor", spatiu urban pe care il cunoaste foarte bine din vremea perioadei de studentie, cand a locuit acolo vreme de trei ani. Aici ne sunt prezentate tribulatiile unei comunitati de cercetatori egipteni refugiati in America. Prima figura cu care luam cunostinta este Saymaa Muhammadi, o tanara stundeta la medicina, la Universitatea din Chicago, debarcata de scurta vreme din oraselul egiptean Tanta.

Descumpanita de adversitatea lumii frenetice si individualiste a megalopolisului, Saymaa incearca sa-si depaseasca socul cultural si educatia conservatoare pe care le-a primit. Alaturi de ea, ni se perinda prin fata ochilor alti egipteni, naivi, puri sau ticalosi, cu bucuriile si tristetile lor, intr-un puzzle uman aidoma celui din blocul Iakubian, dar si americanii nativi.

Un bun prilej pentru al-Aswani de a compara, ironic sau tandru, neajunsurile si frumusetea, esecurile si izbandele culturilor occidentala si orientala, si de a pune in cauza, cu luciditatea care nu-i da niciodata pace, "miracolul" social adus pe Pamant de fratele mai mare american.

Cititi primele pagini ale romanului, care scruma nemilos in memoria orasului Chicago, dand la iveala masacrele puse la cale de crestinii albi impotriva indienilor, si veti vedea ca dentistul nostru chiar nu are niciun parti-pris. Ci doar un dintre impotriva Raului, de oriunde ar veni el si indiferent de cel care-l pricinuieste.