Recenzie - ”Povestea Faridei”, de Farida Khalaf, Andrea C. Hoffmann

A fost odata, ca niciodata… Asa incep, de regula, cam toate povestile. Nu si a Faridei! De ce? Simplu, pentru ca nu este o poveste obisnuita, ci una reala, atat de reala incat dupa ce termini de citit cartea stai cateva minute si te intrebi daca nu cumva, e totusi rodul fanteziei cuiva. Dupa ce iti dai seama ca nu, respiri adanc si realizezi cat de norocoasa esti. Desi pana acum nu prea credeai asta.

Sub semnul ISIS

Cartea, aparuta la Editura Rao, prezinta cititorilor povestea adevarata a Faridei. Este vorba despre o adolescenta kurda, din Irak. Cea care i-a scos povestea la iveala este jurnalista Andrea C. Hoffmann. Farida se intr-o tabara de refugiati din Germania cand Andrea, cu multa rabdare, a reusit sa si-o apropie si sa o convinga sa spuna lumii intregi ce a simtit, trait, atunci cand a fost luata prizoniera de teroristii din ISIS (Statul Islamic).

Vanduta ca sclava

Inainte de a fi luata prizoniera de catre teroristii din ISIS, Farida a avut o viata frumoasa. Isi iubea familia, parintii si fratii, si chiar daca locuia intr-o zona ”fierbinte” a Irakului, aproape de granita cu Siria, era fericita. Visul ei era sa devina profesoara de matematica, dar totul s-a prabusit in vara lui 2014. Farida, in varsta de doar 18 ani, a fost luata prizoniera cand satul ei a fost atacat. Nu a putut ramane nici macar alaturi de mama ei si a sfarsit prin a fi vanduta drept sclava altor membri sau simpatizanti ISIS. Cosmarul incepuse.

O lectie de viata

Putine dintre adolescentele aflate in situatia ei ar fi putut sa reactioneze asa cum a facut-o Farida. A dus o lupta continua, iar curajul nu i-a lipsit niciodata. S-a incercat convertirea ei religioasa, violuri, casatorie cu forta, a fost umilita, batuta pana la inconstienta, tinuta flamanda zile intregi. Cuvintele sunt prea sarace pentru a descrie tot ce a simtit, trait, Farida, iar cartea este una care se citeste printre lacrimi. Oare este posibil asa ceva in plin secol XXI? Da, din pacate, este chiar real, si nu multe fete sau femei au reusit sa isi spuna povestea lumii intregi, precum Farida.

Recenzie – “Fizica imposibilului” Michio Kaku Te-ar putea interesa si: Recenzie – “Fizica imposibilului” Michio Kaku

Fanatism religios?!

Ceea ce te copleseste, in afara de cele petrecute cu Farida, se refera la credinta ei. Ea este yazidita, o religie practicata de o parte dintre Kurzi, si care cuprinde elemente din Islam, dar si din crestinism. Pentru ISIS sunt insa necredinciosi, asa ca evident, vor incerca sa ii converteasca pe prizonieri. Nimeni nu renunta insa la religia sa, iar de aici apar multe dintre atrocitatile petrecute si povestite in carte. O lectie de viata sau fanatism religios? Fiecare dintre cititori va alege varianta care i se pare mai aproape de sufletul sau.

Nu poti ramane indiferent

Atunci cand citesti povestea Faridei, nu ai cum sa ramai indiferent, nu-ti vine sa crezi cum alti oameni pot face atat de mult rau unor semeni de-ai lor, si nici macar nu se simt vinovati ca procedeaza astfel. Toate actiunile lor, inumane si abjecte, au loc in numele religiei. Dupa ce ai terminat cartea, iti dai seama cat de marunte sunt problemele ”catastrofale” cu care te confruntai pana atunci, si simti cum te invadeaza un sentiment de recunostinta: ca traiesti intr-o tara unde nu exista conflicte armate active, iar grija ca poate nu apuci ziua de maine este undeva, departe. Povestea Faridei nu este singura de acest gen. Ca ea sunt mii, poate zeci de mii de fete, femei, dar glasul acestora nu s-a facut auzit. De aceea, Farida este ca un purtator de stindard al acestora si al multora care au murit, in tacere, intr-un razboi absurd.

Adriana

Nu sunt Comentarii la Recenzie - ”Povestea Faridei”, de Farida Khalaf, Andrea C. Hoffmann

×