Recenzie - ”Vanatorii de zmeie”, de Khaled Hosseini

Aparuta la Editura Niculescu, cartea ”Vanatorii de zmeie”, de Khaled Hosseini aduce din nou in fata ochilor cititorului Afganistanul. Chiar daca din titlu nu ni se sugereaza acest lucru, avem parte de o frumoasa poveste, care vorbeste in acelasi timp despre prietenie, dar si despre tradare. Afganistanul din ultimele zile ale monarhiei, dar si Afganistanul prezentului, cu toate atrocitatile sale, sunt atent prezentate in carte, una care se merita sa fie citita, si apoi reluata.

Copilarie si maturizare

Mai mult decat povestea in sine, cartea ”Vanatorii de zmeie”, de Khaled Hosseini se dovedeste o atenta cronica a politicii din acele vremuri. Cu toate acestea, nu trebuie sa dam la o parte povestea, una extrem de emotionanta, despre copilarie si, mai ales, despre maturizare. Este vorba despre prietenia dintre Amir, fiul stapanului, si Hassan, fiul servitorului. Aceasta este cea care leaga toate intamplarile din roman, si care se dovedeste a fi precum sfoara cu care sunt legate zmeiele de hartie. Relatia de prietenie dintre cei dou este pusa la incercare pe masura ce vechiul stil de viata al vechiului Afganistan isi traieste ultimele clipe.

Un Afganistan din care razboiul lipseste

In prezent, atunci cand auzim de Afganistan, in mintea noastra apare automat cuvantul razboi. Ei bine, Afganistanul din aceasta care este unul in care razboiul nu este prezent. De aici si meritul acestei carti, pentru ca reuseste sa te faca sa vezi oarecum si dincolo de ceea ce stii. Nu este un Afganistan macinat de lupte, saracie, suferinta, si oameni care si-au pierdut speranta. Este vorba despre un tinut care inca nu a cunoscut suferinta, dar pe care intamplarile din carte parca o anunta, intr-un fel, mai mult sau mai putin voalat.

Caractere diferite

Se spune mereu cum ca, de fapt, contrariile se atrag. Acest lucru este reliefat si in paginile cartii, atunci cand ni se vorbeste despre prietenia dintre cei doi, Amir si Hassan. Nici ca sa se putea vorbi de doua caractere mai diferite.  Amir este fricos, nesigur, vrea mereu sa-si impresioneze tatal, in timp ce Hassan este exact opusul lui. Un prieten bun, un fiu bun, un slujitor bun. Mai mult decat atat, are parte de o frumusete sufleteasca aparte, un devotament rar intalnit, asa ca cititorul este imediat cucerit de acesta.

Recenzie - ”Povestea Faridei”, de Farida Khalaf, Andrea C. Hoffmann Te-ar putea interesa si: Recenzie - ”Povestea Faridei”, de Farida Khalaf, Andrea C. Hoffmann

Si totusi, prietenia

Pana aici lucrurile sunt oarecum clare. Cu toate acestea, scriitorul decide sa vada cat de adanca este prietenia dintre cei doi, asa ca ii pune serios la incercare. Prima parte a cartii este dedicate devotamentului de care da dovada Hassan, in timp ce in cea de-a doua parte Amir surprinde placut si dovedeste ca este capabil de multe sacrificii in numele prieteniei. Situatiile dificile in care sunt pusi cei doi prieteni nu sunt putine, iar razboiul care incepe in perioada adolescentei lor isi face simtita prezenta.

Vanatorii de zmeie | Khaled Hosseini

Gasesti "Vanatorii de zmeie | Khaled Hosseini" pe:

O carte care te tulbura

Din paginile cartii ”vezi” cu ochii mintii cum Kabulul, orasul natal al celor doi se schimba profund. Veselia, muzica, rasetele, sunt inlocuite cu teroare, frica, oameni care se tem sa vorbeasca sau sa priveasca, oameni care pot fi trimisi catre moarte in urma unei greseli banale.

Este o carte care nu are cum sa te lase indiferent, mai ales ca sunt prezentate numeroase intorsaturi de situatii care te vor lua prin surprindere si care te vor impiedica sa judeci in vreun fel personajele. Mai multe poti afla chiar din paginile ei, pentru ca este, cu siguranta, acel gen de carte pe care trebuie sa o citesti cel putin o data in viata, pentru a intelege mai bine ce inseamna prietenie, razboi, frica si sentimentul de neputinta.

Adriana

Nu sunt Comentarii la Recenzie - ”Vanatorii de zmeie”, de Khaled Hosseini